Verbeteren van de inlogomgeving op kvk.nl: een innovatief project

Verbeteren van de inlogomgeving op kvk.nl: een innovatief project

Op www.kvk.nl, de officiële website van de Kamer van Koophandel, bestond een complex landschap van verschillende inlogomgevingen. Gebruikers hadden te maken met maar liefst vijf tot zes verschillende manieren om in te loggen, wat vaak voor verwarring zorgde. 
Uit klantfeedback bleek dat deze situatie niet gebruiksvriendelijk was en verbeterd moest worden. Daarom is besloten om een traject te starten dat tot doel heeft de inlogomgeving te vereenvoudigen en te verbeteren. Lees hier hoe we de eerste stap hebben gezet naar dit doel.

Veelvoud aan inlogomgevingen

Eén van de grootste uitdagingen was het grote aantal inlogomgevingen. Dit riep de vraag op waarom er zoveel verschillende manieren zijn om in te loggen en welke organisatie-uitgangspunten hieraan ten grondslag liggen. Het ultieme doel was om een enkel portaal te creëren dat gebruikers doorverwijst naar de benodigde diensten en hen de mogelijkheid biedt om op één uniforme manier in te loggen.

Traject met onderzoeken

Het verbetertraject begon met diepgaande onderzoeken naar de bestaande architectuur. Hierbij werden vragen gesteld zoals: waarom is er voor bepaalde inlogmethoden gekozen? En zou het mogelijk zijn om een eenvoudiger alternatief zoals e-mail en wachtwoord of DigiD te gebruiken?
Daarnaast hebben we ook veel onderzoek bij de klanten zelf gedaan om te bepalen of een nieuwe opzet ook echt begrepen wordt. Een prototype werd voorgelegd aan ondernemers om feedback te verzamelen. Vonden zij de nieuwe omgeving logisch en gebruiksvriendelijk? Misten ze informatie?
Aan de hand van zowel de interne als de externe onderzoeken, werd er inzicht verkregen in de huidige situatie en de mogelijkheden voor verbetering.

De bouwfase

In de bouwfase werkten designers, developers en testers nauw samen. Ze creëerden een minimaal product dat al waarde biedt, maar weten dat er nog verdere verbeteringen nodig zijn. Deze verbeteringen staan op de backlog en worden in samenwerking met andere teams afgestemd en doorgevoerd.

Wie deed wat?


Het succes van dit project hing af van de samenwerking tussen verschillende collega’s en hun expertise.

Scrum master
De scrum master begeleidde het proces binnen het team en zorgde voor een verbeterde samenwerking. De scrum master was verantwoordelijk voor het oplossen van eventuele obstakels.


Frontend developers
Frontend developers verbeterde de weergave van de verschillende schermen op Mijn KVK. Daarbij hielden ze rekening met het gebruik van verschillende devices bij onze klanten, zodat ieder scherm zo optimaal mogelijk getoond wordt. Ook implementeerden ze slimme technieken om zowel ondernemers met maar één organisatie als ondernemers met tientallen organisaties een prettige gebruikerservaring te leveren.

Backend developers
Backend developers koppelden de verschillende systemen aan elkaar. Hoewel zij zelf geen Handelsregister-systemen bouwen, hebben ze wel toegang nodig tot de benodigde data. Ze zorgden ervoor dat de nieuwe inlogomgeving naadloos integreerde met bestaande systemen.

Product designers
De product designers werkten de designs uit en zorgden ervoor dat de klant een consistente en prettige ervaring heeft. Ze overlegden met elkaar om ervoor te zorgen dat het voor de klant voelt als één omgeving, ook al werken er verschillende teams aan verschillende onderdelen.

Testers
Testers uit verschillende teams werkten samen om te controleren of alles goed functioneert. Ze testten niet alleen de functionaliteiten van het eigen team, maar ook het geheel, om er zeker van te zijn dat het eindproduct technisch in orde was.

Technische stack

Verschillende teams werken met verschillende systemen:

  • Frontend: React
  • Backend: .NET, C#
  • Testers: Playwright (voor geautomatiseerde tests)
  • Product Designers: Designsystemen en Figma

Toekomstige stappen


Hoewel dit een stap is in de goede richting is de inlogomgeving nog niet af. De komende tijd worden meer veranderingen doorgevoerd om uiteindelijk tot één uniforme inlogomgeving te komen. De volgende stap is het tonen van organisatiegegevens, de mogelijkheid om naar UBO (Ultimate Beneficial Owner) te gaan of wijzigingen voor te bereiden. Hoewel nog niet alle Handelsregister-gegevens zichtbaar zullen zijn, is dit een stap die in de nabije toekomst wordt gezet. Het uiteindelijke doel is een geïntegreerde omgeving waar gebruikers gemakkelijk en efficiënt kunnen navigeren.


Wil jij deel uitmaken van een team dat constant vooruitdenkt en uitdagingen omzet in slimme oplossingen? Kom bij ons werken en bouw mee aan projecten die impact maken!? Bekijk onze IT-vacatures.

Vacatures bij KVK